Rabu, 27 Jun 2012

STPM : Karangan Isu PTPTN (Wajar atau tidak pemansuhan PTPTN)


Karangan Format STPM.
Karangan ISU PTPTN - Wajar atau tidak wajar pemansuhan PTPTN kepada pelajar. 

Di bawah adalah karangan penuh berkaitan isu PTPTN, secara kesimpulannya karangan tersebut mengatakan tidak wajar pemansuhan PTPTN kepada pelajar diteruskan.

Karangan Penuh :

 Apabila kita membaca akhbar, kita sering didedahkan dengan berita berkenaan cadangan pemansuhan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).  Skim Pembiayaan Pendidikan PTPTN diwujudkan bertujuan untuk memberi pembiayaan pinjaman pendidikan kepada pelajar yang mengikuti pengajian di Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) tempatan. Sebelum ini, isu berkenaan pemansuhan PTPTN tidak banyak didedahkan oleh media untuk tatapan umum, jika ada, ia hanya sekadar perbincangan tidak rasmi di kedai kopi atau warung kecil di pinggir jalan. Walau bagaimanapun, statistik telah menunjukkan berlakunya peninggkatan jumlah kes berkenaan kesan pemansuhan PTPTN kepada negara seperti yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Perkara ini turut ditegaskan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyddin Yassin dalam majlis yang diharidir beliauu baru-baru ini.  Pelbagai kesan akan berlaku pada negara sekiranya cadangan untuk memansuhan PTPTN diteruskan.

 Salah satu kesan pemansuhan PTPTN ialah negara terpaksa berhutang. Secara umumnya, berhutang dapat dijelaskan sbagai  pinjaman wang dan lain-lain daripada seseorang atau pihak tertentu. Kerajaan terpaksa membuat pinjaman wang dari bank negara untuk menampung kos pengajian pelajar. Apabila kerjaan berhutang, kerajaan juga terpakasa menaikkan cukai dan menarik kembali subsidi. Oleh itu, negara dapat membiayai kos pengajian pelajar. Hutang negara telah mencatatkan RM432.7 billion, dan jika pemansuhan ptptn diteruskan, hutang negara akan meningkat dua kali ganda sebelumnya seperti yang dilaporkan oleh akhbar Kosmo baru baru ini. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pemansuhan PTPTN akan menyebabkan negara terpkasa menanggung hutang ngera yang tinggi.

 Selain itu, kesan lain juga ialah kerajaan terpaksa mencari sumber wang lain. Sumber wang dapat dijelaskan sebagai punca wang diterima dan didapati. Sumber wang dapat diperolehi melalui pinjaman, hasil ekonomi dan sebagainya. Kerajaan terpaksa mencari sumber lain dengan mengurangkan subsidi dan menaikkan cukai dan ianya memerlukan wang rakyat yang banyak. Oleh itu, rakyat akan terbeban dengan kenaikkan cukai dan pengurangan subsidi yang dibuat oleh kerajaan. Kesannya jelas apabila rakyat terpaksa menanggung beban dengan perlu membayar bermacam-macam byaran dan ini akan meningkatkan perbelanjaan bulanan mereka. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pemansuhan PTPTN akan menyebabkan kerajan terpaksa mencari sumber wang lain.

 Di samping itu, pemansuhan PTPTN akan menyebabkan negara muflis. Muflis dapat dijelaskan sebagai kebankrapan seseorang atau pihak tertentu dalam membayar hutang atau melunaskannya. Pemansuhan PTPTN memerlukan perbelanjaan yang tinggi iaitu RM43 billion untuk memansuhkannya dan ianya merupakan jumlah yang besar buat kerajaan untuk menanggungnya. Oleh itu, pembaziran wang rakyat dan ianya membebankan rakyat. Jumlah yang banyak tersebut boleh digunakan untuk kegunaan lain yang lebih penting antaranya meningkatkan prasarana lain seperti taraf kesihatan rakyat, pendidikan dan sebagainya. Hal ini jelas menunjjukan bahawa negara akan muflis jika pemansuhan PTPTN diteruskan.

 Dalam pada itu, pemansuhan PTPTN juga akan menyebabkan pelajar malas untuk belajar. Malas dapat dijelaskan sebagai keengganan pelajar untuk belajar dan menuntut ilmu. Apabila seseorang itu malas untuk belajar dan menuntut ilmu, ia akan merugikan masa dan wang yang telah dibelanjakan oleh kerajaan dalam menampung kos perbelanjaan pelajar dan ini jelas menunjukkan ketidakhargaian pelajar terhadap apa yang diberikan oleh kerajaan. Oleh itu, pembaziran wang dan masa akan berlaku. Perkara ini jelas dibuktikan apabila pelajar tidak menghargai pemberian kerajaan malah kerap kali ponteng kelas samaada di IPTA, atau di IPTS. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pemansuhan PTPTN akan menyebabkan pelajar malas untuk belajar.

 Selain itu, pemansuhan PTPTN juga akan membawa kepada peningkatan taraf hidup rakyat. Taraf hidup dapat dijelaskan sebagai tingkat kehidupan sesebuah masyarakat. Apabila pemansuhan PTPTN dilaksanakan, rakyat perlu membayar bermacam-macam jenis bayaran antaranya cukai dan ini akan membebankan mereka kerana mereka terlebih dahulu telah dibebankan dengan bayaran lain seperti sewa rumah, kereta, bil air dan api, dan perbelanjaan harian. Rakyat yang berpendapatan rendah pula terpaksa menanggung hutang yang banyak kerana bayaran yang dikenakan kerajaan perlu dijelaskan dalam tempoh yang terhad. Perkara ini dibuktikan melalui peningkatan kos taraf hidup rakyat negara ini seperti yang telah dilaporkan dalam Berita Harian barubaru ini. Hal ini jeals menunjukkan bahawa pemansuhan PTPTN akan membawa kepada peningatan taraf hidup.

 Kesimpulannya, pemansuhan PTPTN akan meninggalkan perlbagai kesan kepada negara. Antara kesan pemansuhan PTPTN ialah negara terpaksa berhutang, negara terpaksa mencari sumber wang lain, menyebabkan negara muflis, menyebabkan pelajar malas serta tidak menghargai pemberian kerajaan dan menyebabkan peningkatan taraf hidup rakyat. Oleh sebab pemansuhan PTPTN boleh meninggalkan pelbagai keasan, langkah-langkah yang drastik perlu diambil untuk menangani fenomena ini. Antaranya adalah dengan meyediakan biasiswa kepada setiap pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran dan jumlahnya bergantung kepada tahap pencapaian pelajar dalam peperiksaan. Perkara ini pernah ditegaskan oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia, Dato’ Seri Mohamed Khaled Nordin dalam ucapan beliau sempena Karnival Pengajian Tinggi Negara.  Oleh itu, semua pihak, iaitu orang perseorangan, pelajar, masyarakat umum, pihak swasta, kementerian dan kerajaan sendiri hendaklah bekerjasama antara satu sama lain untuk merealisasikan transformasi pendidikan negara ini. Kerjasama ini amat penting dan bersesuaian pula dengan pelaksanaan konsep 1Malaysia.

- Credit to : Student Form 6 SMKSM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan