Rabu, 21 Mac 2012

Analisis Keputusan SPM 2011

PUTRAJAYA: Seramai 559 daripada 468,808 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun 2011 memperoleh gred cemerlang tertinggi (A+) bagi semua mata pelajaran yang diduduki, berbanding 403 pada tahun 2010.

Gambar Hiasan >,<
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud berkata, pencapaian keseluruh pelajar dalam peperiksaan terus meningkat sejak empat tahun lalu.

“Pencapaian keseluruhan sekolah juga meningkat, apabila bilangan sekolah dalam kategori ‘cemerlang’ dan ‘baik’ masing-masing meningkat sebanyak 13 dan 60 buah sekolah,” katanya ketika mengumumkan SPM 2011 Keputusan analisa di Kementerian Pelajaran di sini, Rabu.

Abdul Ghafar berkata, sekolah-sekolah berkenaan diukur menggunakan Gred Purata Sekolah (GPS) dan dikategorikan sebagai “sangat baik”, “baik”, “memuaskan”, dan “berpotensi”. – bernama



*************************************************



Tahniah Pada semua lepasan SPM yang mendapat keputusan cemerlang dalam SPM 2011, dan kepada yang kurang bernasib baik, jangan la bersedih, sesungguhnya Allah telah esok adalah permulaan kepada hari yang lebih bermakna. 

Jika kita lemah, kita akan terus berputus asa. Sedih, sayu, mengseposenkan muka sambil memerhati senyuman kejayaan orang lain dari jauh. Sebaliknya, yakinlah dengan rahmat Allah SWT dengan sebenar-benar yakin. Berjanjilah kepada diri kita sendiri, bahawasanya selepas ini kita akan berusaha dengan sepenuh jiwa. Insya Allah kita akan berjaya kelak.

Senyum dan senyum. Semoga berjaya memilih masa hadapan yang cemerlang :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan