Ahad, 6 Oktober 2013

Sesi Soal Jawab

Banyak sangat soalan yang sama ditanya. Nahh, kat bawah ni ada beberapa jawapan yang mungkin dapat menjawab teka teki soalan anda. Sebarang pertanyaan boleh terus comment, atau hubungi terus dengan klik kotak-kotak kat atas tu. Terima Kasih :)

SOALAN (1): 
SITI NURUL AIN :
" AMBILAN UNTUK TAHUN 2014 BULAN JANUARI BILAKAH TARIKHNYA.BAGAIMANAKAH CARANYA DAN PEMBAYARANNYA BERAPA.ADAKAH MEMERLUKAN NO PIN "

JAWAPAN (1):
Setiap tahun pengambilan hanyalah pada bulan Julai dan November. Permohonan hanyalah melalui no pin. Cara pembelian no pin boleh rujuk post : Permohonan Kemasukan ke UITM sesi November 2013 . Harap maklum.

SOALAN (2): 
alin ismail, shazleen7@yahoo.com
"assalamualaikum admin. sy nak tnye. dlu sy ade mohon untuk uitm second intake. dye tulis pada bulan november tak silap sy. untuk diploma accountancy. tpi bru2 ni sy dtawarkan untuk IIC. sy tolak sbb nak tggu uitm ni. tp org tu ckp mane ade diploma punye twrn untuk uitm. just pradiploma je ade. betol ke admin?? sbb sy dah mmg mohon dah aritu. dan sy pasti sy mohon untuk DIPLOMA bukannye pradiploma. admin please tlg sy. dan admin tau tak bile agak2 keputusan untuk second intake ni keluar?? please balas secepat mungkin admin huhu :(( "

JAWAPAN (2):
Permohonan sesi november menawarkan Program Diploma/Asasi Undang-Undang/Sarjana Muda Sains (Kepujian) Senibina Sesi Akademik 2 2013/2014 sahaja. tapi tak silap ada juga pra diploma. Kalau rasa was-was check terus detail permohonan dekat web site http://online.uitm.edu.my/ atau post admin sebelum ni http://upsrpmrspmstpmtips.blogspot.com/2013/06/permohonan-kemasukan-ke-uitm-sesi.html 
Keputusan berkemungkinan akan keluar 21 Oktober 2013.

SOALAN (3): 
suzylawani bt ramli, suzy_iela@yahoo.com
"bila tarikh keputusan second intake keluar bagi pengambilan bulan disember?"

JAWAPAN (3):
Keputusan permohonan sesi november UITM kemungkinan akan keluar pada 21 Oktober 2013.

SOALAN (4): 
siti hajar, febuarians95@gmail.com
"bila kputusan second intake keluar??kebiasaannye pade bulan berapa & berapa haribulan??"

JAWAPAN (4):
Keputusan permohonan sesi november UITM kemungkinan akan keluar pada 21 Oktober 2013.

SOALAN (5): 
Muhamad Izzat Shafiq, izz.cool@yahoo.com
"salam... saya ni student fom 6... kalau saya mohon second intake tuu boleh...???? "

JAWAPAN (5):
Sure, boleh. :)

SOALAN (6): 
muhammad fathy akmal
"assalamualaikum,,saya telah mahu menghadapi percubaan PMR 2 hari lagi tetapi saya mahu pendapat kamu cara menjadi murid yang mendapat 8A .....SAYA MOHON TOLONG LAH BANTU SAYA SAYA SUDAH BUAT LATIHTUBI TETAPI MASIH GAGAL bagi la saya tip......"

JAWAPAN (6):
Wa'alaikumussalam. Ingat keyword ni. DUIT.
D - Doa
U - Usaha
I - Ikthiar
T - Tawakal

InsyaAllah boleh. Moga Allah permudahkan urusan kamu. :)

SOALAN (7): 
ariani, norariani73@gmail.com
"saya nak tanya, status bumiputra tu mcm mne ye,,"

JAWAPAN (7):
Takrif bumiputera boleh check kat sini. http://online.uitm.edu.my/takrif_bumi.cfm

SOALAN (8): 
amir shahkir bin hassim
"selamat pagi...result tak seberape,tp ade pluang ke nk msok ke mne2 pusat kemahiran,? masa buka permohonan bile? cara nk buat permohonan mcm mne?...serius...thank you "

JAWAPAN (8):
Selamat tengah hari. Boleh je InsyaAllah. Sesetengah pusat kemahiran, permohonannya dibuka sepanjang masa dan sesetengah lagi dibuka pada pengambilan tertentu. Btw, awak boleh cuba mohon dengan click link ni:

Rayuan masuk ke IKM / KKTM
http://www.ekemahiran.edu.my/userfiles/file/Borang/BORANG_RAYUAN_KEMASUKKAN_KE_IKM_KKTM.pdf hantar dekat alamat yang tertera dibawah nya.

GMI Online Application
http://www.gmi.edu.my/onlineapp/

Kolej Polytech Mara 
http://www.kptm.edu.my:8001/cms/smp/index3.php?l1=Application&l2=Online

atau terus klik sini untuk keterangan lanjut http://apponline.mara.gov.my/upimonline/

Link saya bagi tu kebanyakkan dibawah tajaan MARA. Tapi awak boleh mohon kemahiran lain contoh Kolej Komuniti, Giat Mara. Borang boleh terus dapat kat Kolej Komuniti atau Giat Mara berdekatan dengan tempat awak. Terima Kasih.

SOALAN (9): 
FaRa HieMa . aulia_firdiena@yahoo.com
"PISMP 2013 ada ambilan selain JUN tak?? sebab saya berminat sangat tetapi ketinggalan kerana tidak membaca iklan ambilan jun sebelum ini... "

JAWAPAN (9):
Tiada, pengambilan bagi KPLSPM PISMP hanyalah sekali setahun. Permohonan selalu nya dibuka selepas keputusan SPM diumumkan. Boleh cuba mohon tahun hadapan.

SOALAN (10): 
"salam sy nak tanya kemungkinan kan uitm nak terima tak kalau bi lulus je? sy takut lah sebab sy tunggu uitm je nih. sy sedih n konfius sekarang. bole tlg?"

JAWAPAN (10):
InsyaAllah diterima. Check syarat kelulusan untuk lebih kepastian.

SOALAN (11): 
"Bila keputusan intake november UITM keluar?"

JAWAPAN (11):
21 Oktober 2013 InsyaAllah. :)

16 ulasan:

  1. assalamualaikum,,saya nak tanya kalau dapat tawaran ke uitm,kite bole tak dapat lagi tawaran ke politeknik bagi sesi 2 2013..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh je. sebab permohonan adalah bukan dibawah aplikasi yg sama. mcm upu hari tu. dibawah aplikasi yg sama. so dia akan tapis yg mana dapat U tak akan dapat dah poli. tapi untuk yg ini. peluang utk dpt kedua dua tawaran masih ada. :)

      Padam
  2. assalamualaikum admin , kalau dah dapat tawaran politeknik masih berpeluang untuk dpt tawaran uitm ?

    BalasPadam
  3. assalamualaikum... saya dpat pergi temuduga baru ni... keputusan temuduga keluar sama tarikh ka dgan keputusan diploma lain ?? terima kasih !! :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup. keputusan bagi diploma bertemuduga adalah sama dgn diploma lain. :)

      Padam
  4. assalamualaikum saya tak dapat interview adakah sbb course saya Pegurusan Perniagaan ? atau sesiapa yg tak dapat interview memang tak layak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. klau kat tepi kos yg awak pilih tu ada tanda '#' maksudnya ada temuduga.. klau x.. tak perlu temuduga.. saya ada temuduga sbb saya ambil kos diploma senibina lanskap.. ada temuduga.. kena lukis.. ^_^

      Padam
  5. Admin nk tnye please jwb hehe
    boleh kah pelajar Politeknik memohon Uitm second intake??

    BalasPadam
  6. Kos pengurusan dan teknologi pejabat ada blajar math x?lau ada susah x math tu?

    BalasPadam
  7. assalamualaikum, sya dh lma habis apply utk diploma 2nd intake. tpi baru2 nie sya terjumpa 1 link yg ada tulis lepas habis mohon tu kena hantar salinan surat beranak, salinan spm, surat pengesahan majikan dgn wang pos RM12.00 atas nma bendahari uitm. lepas tu siap ada tulis lagi
    *Perhatian:cetakan Borang Permohonan beserta dokumen yang telah disahkan perlu sampai ke iNED

    betul ke nie? wang pos kena beli jugak ke? sya x tahu pun. lgipun tarkh dy smpai 9 sept ja. tolong reply secepat mungkin plezzz. sya dh pening kepala dh nie . tq

    BalasPadam
  8. nie link dy . plezz tolong sya
    http://www.online.uitm.edu.my/ined/DIPLOMA/index.cfm

    BalasPadam
    Balasan
    1. plezz tolong sya. sya takut ada benda yang sya terlepas pandang :'(

      Padam
  9. sya gagal dalam permohonan sesi 2 uitm ni,tapi sya ada surat tawaran sementara yang saya dapati dri ekspo,adakah surat tawaran sementara dapat membantu saya untuk mendapat tempat di uitm?

    BalasPadam
  10. salam saya budak asasi bahagian perundangan. saya sudah habis sem pertama pada bulan julai 2014 dan sepatutnya menyambung sem 2 pada nov 2014 untuk menghabiskan pengajian. tetapi malang nya saya terpaksa menangguh dan extend sem 2 tersebut disebabkan kemalangan (berlaku keretakan pada tulang kaki). doktor juga telah mengesahkan bahawa saya harus bercuti selama tiga bulan. soalan saya:
    1)adakah saya perlu mendaftarkan diri pada intake julai 2015 atau nov 2015?
    2)adakah saya perlu mengulang sem 1?
    3)perlukah mengisi apa2 borang atau membeli no pin semula?
    4) bagaimana dengan bayaran yuran yg sudah terbayar pada sem 2?

    BalasPadam